Kaikkea voi katsoa monelta kannalta

Tekstin näkökulma
Kirjoittaja tarjoaa asiansa lukijoille yleensä samassa valossa kuin sen itse näkee. Näkökulman vaihdosta voi onneksi harjoitella – vaikkapa kännykkäkameralla.

Meillä asiatekstin tekijöillä on taipumus tarkastella aiheitamme aina ”oletusasetuksilla” – omasta näkökulmastamme. ”Oma” voi olla esimerkiksi työ tai harrastus, ammatti tai aate, organisaatio tai oppisuunta.

Taipumuksen taustalla on monenlaista hyvää ja arvokasta: olemme asiantuntevia, innostuneita, sitoutuneita, asiallemme omistautuneita. Kunniallisista motiiveista huolimatta seuraus on ikävä: on vaikea päästä lukijoiden aaltopituudelle, elleivät nämä satu kuulumaan kanssamme samaan viiteryhmään.

Avaa näkökulma, löydät lukija-ajattelun

Jos lukija-ajattelussa tahtoo edistyä reippaasti, pitää tarttua yhteen kirjoitustyön vaikeimmista kysymyksistä, nimittäin tekstin näkökulmaan. Apua saa melko yksinkertaisesta menetelmästä, kunhan sitä käyttää systemaattisesti.

Tässä tulee siis taas yksi osa kirjoitussarjaan, jossa olen tarjoillut jo muutamia muita kohtalaisen helppoja konsteja parantaa kirjoittamista.

Jokaista aihetta voi tarkastella lukuisista tai jopa lukemattomista eri näkökulmista. Kun sen muistaa, on jo hyvällä alulla lukija-ajattelussa.

Näkökulman muutos voi mullistaa tekstin ja sen vaikutuksen. Kohderyhmän saattaa esimerkiksi saada kiinnostumaan aiheesta, jota se on aiemmin pitänyt täysin yhdentekevänä.

Ajattele ja toimi kuin kuvaa ottaessasi

Käytännössä näkökulman muutos tarkoittaa sitä, että asemoit itsesi tai ainakin tekstisi uudelleen suhteessa aiheeseen.

Jos tapanasi on napsia kuvia kännykkäkameralla, tässä on sinulle paljon tuttua. Saadaksesi haluamasi laisen kuvan olet varmaan valmis vaihtamaan kuvakulmaa ja rajausta tai kohtaa, johon tarkennat.  Samoin kannattaa toimia kirjoitustyössä.

Näkökulma vaikuttaa joka tapauksessa siihen, miten itse näet aiheesi ja miten sen lukijoillesi näytät. Parasta siis opetella päättämään asiasta tietoisesti:

  • Mistä suunnasta katsot aihetta?
  • Miltä etäisyydeltä tarkastelet sitä?

Näin säädät tekstisi suuntaa

Kuvakulma ratkaisee, mitä kuvassa näkyy etualalla, mikä jää taka-alalle tai kokonaan näkymättömiin. Samanlaisia asioita tarkastelun suunta määrää myös tekstissä.

Alkuun pääset näin:

  1. Valitse tarkastelun suunnaksi jokin seuraavista:
    • sinä itse tai edustamasi organisaatio tai ala
    • lukija tai hänen edustamansa ryhmä tai taho
    • jokin muu taho.
  2. Mieti, mitkä asiat näkyvät etualalla, kun katsot aihetta valitsemaltasi suunnalta.
  3. Pohdi vielä, mitkä asiat nousisivat parhaiten esiin, jos valitsisit toisen suunnan. Katso, kumpi vaihtoehto palvelee paremmin tekstin tarkoitusta.

Ensimmäisen kohdat vaihtoehtoja opit ajan mittaan muuntelemaan. Joskus vaihtoehtoina voivat olla esimerkiksi menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus, joskus taas onnistumisen mahdollisuus ja epäonnistumisen riski.

Näin säädät tekstisi etäisyyttä

Kuvaajan etäisyys kohteesta tai zoomaus ratkaisee, miten yksityiskohtainen kuvasta tulee: onko lopputulos avara maisema vai tiukasti rajattu lähikuva.

Tekstissä etäisyydestäsi aiheeseen riippuu, miten tarkasti katsot yksityiskohtia ja näytät niitä lukijoille – vai näetkö ja näytätkö vain pääpiirteet.

  1. Valitse, oletko aiheeseen nähden
    • sisällä
    • vieressä
    • matkan päässä.
  2. Mieti, miten tarkasti näet asiat, kun katsot aihetta valitsemaltasi etäisyydeltä.
  3. Pohdi vielä, miten yksityiskohtaisesti näkisit asiat, jos valitsisit toisen etäisyyden. Katso, kumpi vaihtoehto palvelee paremmin tekstin tarkoitusta ja lukijoita.

Joskus kirjoittaja on aiheessaan liian sisällä; hän näkee tuhottomasti yksityiskohtia mutta ei pysty hahmottamaan lukijoille kokonaisuutta – oleellisimpia asioita.

Toisinaan taas kirjoittaja asettuu täysin ulkopuolelle ja jättää ikään kuin lukijat yksin aiheen kanssa. Silloin on tyypillistä esimerkiksi puhua omasta organisaatiosta kolmannessa persoonassa.

Harva oppii harjoittelematta

Tuntuuko tekstin näkökulma vaikealta asialta? Ei auta muu kuin harjoitella.

Jos lukija-ajattelun saisi sormia napsauttamalla toimimaan käytännön kirjoitustyössä, niin eiköhän niitä sormia olisi jo napsautettu. Vaivannäköä ei voi kokonaan välttää. Sen voi kuitenkin pitää vaikutukseen nähden kohtuullisena.

”Valokuvamenetelmää” helpompaa konstia tekstin näkökulman säätöön en tunne. Jos sinä tunnet, kerro ihmeessä.