Kauppaa tekstin voimalla

Myyvää kirjoittamista voi oppia. Mutta samoja virheitä toistamalla oppii hitaasti jos ollenkaan.

Jokainen kirjoittaja myy tekstillään jotakin ellei tuotteita tai palveluja, niin sitten ajatus- tai toimintatapoja, ideoita tai ideologioita. Noin minäkin olen vuosikausia vakuutellut.

Joissakin tapauksissa tekstin myyvyys on kuitenkin paljon tavanomaista tärkeämpää ja vaativampaa. Ei ole helppo tehdä kauppoja tekstin voimalla. Sitä yritykset kuitenkin yhä useammin yrittävät.

Tekstintekijöitä omasta takaa

Tiukan talouden kaudella yritykset leikkaavat ostopalveluja. Niin on moni markkinoija viime aikoina joutunut copyn hommiin. Kokemus voi olla avartava tai ahdistava.

Kirjoitetun viestinnän, myös markkinointiviestinnän, määrä on nykyisin niin valtava, että kaikkea tekstiä tuskin taantuman mentyäkään hankitaan mainos- tai viestintätoimistoilta. Jos talossa on omasta takaa taitavia kirjoittajia, se säästää paitsi rahaa, myös aikaa ja vaivaa.

Ihmiselle itselleenkin kirjoitustaidosta on pelkkää hyötyä. Jos osaa tuottamaan hyvää, myyvää tekstiä eri kanaville, pystyy lyömään työmarkkinoilla pöytään aikamoisen valttikortin.

Ei osaamista ilman oppimista

Tilanne on kokonaan toinen, jos saa tekstivastuun niskoilleen kylmiltään. Ei ole mikään pikku juttu ruveta ykskak kirjoittamaan edes yhden tuotteen markkinointiteksteistä.

Mistä ihmeestä Suomessa on syntynyt sellainen käsitys, että kun kerran on lapsena oppinut kirjoittamaan, hallitsee koko työikänsä automaattisesti kaikki eteen osuvat tekstitehtävät?

Ja miten osaamiselle käy, jos ihmiset eivät enää uskalla pyytää täydennyskoulutusta siis oikeutta oppimiseen?

Myyntitaitoa kirjoittajille

Pahaa tekee katsoa, miten jotkut toistavat viikosta viikkoon samoja aika alkeellisia virheitä esimerkiksi sähköisissä myyntikirjeissä.

Tuote tai palvelu on usein hyvä, ja sille olisi ehkä tarvettakin. Markkinointi kompastelee kuitenkin kirjoitetun viestinnän turhiin virheisiin. Eivät virheet poistu toistamalla vaan epäonnistumista oppimalla ja tietysti myös onnistumisista.

Kielioppiin tekstin myyvyys tuskin kovin usein kompastu. Kysymys on siitä, että osaa soveltaa tekstiin myynnin parhaita oppeja. Nimenomaan soveltaa. Suoraan parastakaan myyntitaitoa ei pysty tekstiin siirtämään.

Parhailla myyjillä on yksi tai yleensä vähän useampi malli, jota käyttäen kaupat saa lyötyä lukkoon. Malleja tarvitsevat myös myyvät kirjoittajat. Ei luovuus ole sitä, että kaikki pitää aina keksiä alusta alkaen uudelleen.