Erottuuko blogi edukseen?

Blogi1Blogin pitää erottua organisaation muusta viestinnästä. Ellei erotu, työ uhkaa mennä hukkaan.

Useimmat tietävät, että määrä ei takaa viestinnän tehoa, jos laatu pettää. Tietävät vaan muistavatko?

Huomattavasti harvemmat taitavat edes tietää, että huonokin viestintä vaikuttaa. Siitä voi olla monenlaista harmia ja haittaa.

Blogit ovat viime vuosina olleet tavallinen lisäys yritysten ja yhteisöjen viestintään. Harvoin kuulee, että jostakin muusta luovuttaisiin, kun blogi tai blogeja avataan. Lähes aina ne tulevat kaiken muun lisäksi.

Harjoitusvuosien jälkeen olisi aika vaatia blogeilta laatua – ja tulosta.

Blogin neljä valttia

Omat käsityksesi blogeista ja bloggauksesta ovat muuttuneet ja vaihdelleet vuosien mittaan. Varma olen vain siitä, että blogin menetyksen takaavat tavallisesti

  • tavoitteellisuus
  • erottuvuus
  • sinnikkyys
  • keskustelevuus.

Keskustelevuus on vaatimuksista eniten tulkinnanvarainen. Yritys- ja yhteisöblogeissa itsessään ei kovin usein keskustelu kukoista. Silti jotkut niistä keräävät lukijoita ja vaikuttavat. Silloin kirjoittajat ovat varmasti onnistuneet luomaan postauksiinsa  keskustelevan tunnelman. Lukijat peilaavat niihin omia kokemuksiaan ja näkemyksiään.

Tärkeintä on erottuvuus. Jos blogi ei erotu organisaation muusta viestinnästä eikä liioin muista saman alan blogeista, sitä ei ehkä kannata julkaista..

Sinnikkästi tavoitteisiin

Yritys- tai yhteisöblogissa erottuvuus ei tietenkään ole siitä, että yrittää herättää huomiota keinolla millä hyvänsä.

Erottuvuus parhaimmillaan on tiiviissä yhteydessä tavoitteellisuuteen. Parhailla blogeilla on strategia – punainen lanka. Erityisen heikoksi se tuntuu jääneen yhteisblogeissa, joissa yhteistä tavoitetta ja linjaa eniten kaivattaisiin.

Edukseen erottumista takaa myös sinnikkyys. Ei ole helppoa pitää blogimotivaatiota yllä vuodesta toiseen. Paljon auttaisi, jos muistaisi ja malttaisi uudistaa blogia ainakin kerran vuodessa jollakin tavalla. Motivaatiota voi ammentaa myös seuraamalla tiiviisti tilastoja.

Lisää omakohtaisuutta

Yritys- ja yhteisöviestinnän teksteistä on tapana hioa kaikki särmät pois ennen julkaisemista. Samat kulmahiomakoneet näyttävät iskeneen myös blogeihin.

Ei ole uskottavaa, että kaikki yhteisblogin kirjoittajat tuottaisivat täsmälleen samanlaista tekstiä. Kyllä siinä viestintäyksikön editoijilla on sormet pelissä. Tai sitten jäljet johtavat viestintätoimistoon.

Blogi erottuu varmimmin edukseen, jos siinä on edes ripaus omakohtaisuutta.

Omakohtaisuus syntyy yhtäältä siitä, että on kokemusta ja näkemystä, ja toisaalta siitä, että uskaltaa kertoa omista ajatuksistaan.

Blogi voi tehostaa yrityksen tai yhteisön viestintää vain, jos kirjoittajan ääni kuuluu.