Kuka puhuu lukijan puolesta?

Hyvässä tekstitiimissä kuuluu lukijoiden ääni, tavalla tai toisella.

Koko ryhmä on saatava muistamaan, kenelle teksti on tarkoitettu. Silloin myös kitka asiaosaajien ja viestinnän edustajien välillä pysyy kohtuudessa.

Viestintäammattilaisten rooliin sopii hyvin pitää esillä lukijan intressiä. Onhan heidän osaamisensa ydintä tietää tai ainakin aavistaa, millainen ilmaisutapa milloinkin vie asiasisällön varmimmin perille valitulle kohderyhmälle.

Tekstin muotoa koskevat ajatukset saa sitä paitsi myytyä asiaosaajille helpommin, kun ne perustelee lukijoiden kannalta.

Joskus kannattaa harkita aidon, kohderyhmään kuuluvan lukijan kutsumista tekstitiimiin. Järjestely voi tuntua hankalalta mutta osoittautua vaivan arvoiseksi.

Jokaisen kirjoittajan olisi terveellistä tavata elävä lukija edes silloin tällöin, mieluiten kasvokkain.