Blogissa saa ottaa kantaa

Ihmisiä eivät kiinnosta vain faktat. Olemme uteliaita tietämään, mitä mieltä muut asioista ovat.

Blogin kuolemaa ennustettiin jo viisi vuotta sitten. Muistan asian hyvin siksi, että julkaisin keväällä 2009 kirjan Blogi tulee töihin. Monet kysyivät, kannattiko kirjoittaa iltaruskon viestinnästä.

Jotkut yrittävät profiloitua sosiaalisen median edelläkävijöiksi julistamalla milloin minkäkin viestintämuodon tuhoa. Samat ’asiantuntijat’ vaihtavat muuten ’erikoisalaa’ aika tiheään tahtiin.

Numeroiden valossa blogi on edelleen vahvassa vedossa:

  • Blogilista.fi tuntee yli 54 600  blogia.
  • Tilastokeskuksen mukaan 35 prosenttia 16 – 89-vuotiaista suomalaisista ilmoitti viime vuonna lukeneensa blogeja kolmen viimeksi kuluneen kuukauden aikana.

Kiinnostuneimpia blogiviestinnästä olivat ainakin vielä viime vuonna 25 – 34-vuotiaat. Heistä 58 prosenttia kertoi lukeneensa blogeja.

Kirjoittava kansa bloggaa

Bloggauksen suuren suosion taustalla on ensiksikin se, että suomalaiset ovat kovia lukemaan ja kirjoittamaan. Ilmaisun palo näkyy muuallakin – vaikkapa taideharrastuksissa.

Blogista on tullut monelle pöytälaatikon korvike. Nyt voi julkaista sellaista, mikä aiemmin olisi jäänyt vain omaksi iloksi. Julkaisujen laatu jättää joskus toivomisen varaa, mutta entä sitten.

Kirjoittamaan ei opi vain kirjoittamalla. Pitää myös julkaista ja asettaa tekstinsä alttiiksi palautteelle.

Uskon, että yksityishenkilönä bloggaavien määrä kasvaa edelleen.

Mielipide – blogin valtti

Yritys- ja yhteisöblogien suosion syitä olen paljon miettinyt. Monet on varmaan varmaan saanut liikkeelle vanha tuttu Kun kaikilla muillakin on -ilmiö.

Muoteja tulee ja menee. Bloggauksella täytyy olla pysyvämpää arvoa, kun se on pysynyt näinkin pitkään kasvu-uralla.

Toivon, että yksi selitys on tässä:

Blogi on yritysten ja yhteisöjen viestinnässä lähes ainoa kanava, jolla voi julkaista mielipidekirjoituksia.

Subjektiivista aineistoa on toki paljon muutakin – esimerkiksi markkinointiviestinnässä. Se on kuitenkin eri asia kuin taitavasti laadittu mielipidekirjoitus.

Punnittua puhetta nettiin

Mielipidekirjoituksia on perinteisesti ollut lehdissä:

  • pääkirjoituksia
  • taidekritiikkejä
  • pakinoita
  • kolumneja
  • lukijakirjoituksia
  • ja niin edelleen.

Tietysti nettikin tulvii monenkirjavia mielipiteitä. Keskustelupalstat, Facebook-ryhmät ja muut vastaavat foorumit jäävät yleensä yleisönosaston tasolle. Aika harvoin niissä näkee punnittua ja perusteltua puhetta.

Asiantuntevat ja rohkeat blogit voisivat antaa paljon yritys- ja yhteisöviestintään.

Tähän asti useimmat työelämän bloggaajat ovat osoittaneet suurempaa asiantuntemusta kuin rohkeutta.

Päinvastaisiakin tapauksia tosin on.

Seuraavassa postauksessa pohdin, mistä aineksista hyvä mielipidekirjoitus syntyy.