Ei riitä, että tietää, kenelle kirjoittaa. Kohderyhmään kuuluvia ihmisiä pitää myös tuntea ja ymmärtää.
Liian pitkän tekstin takana on usein asiastaan innostunut kirjoittaja. Hän tahtoisi jakaa ilosanomaansa mahdollisimman runsaina annoksina.
Kiinnostusta kirjoittajalta pitäisi riittää aiheen lisäksi kohderyhmälle. Siinä tarvitaan viime postauksessa mainittua kuria, nimittäin itsekuria.
Olen kirjoittanut parhaat – ja sopivimman mittaiset – tekstini, kun olen kohderyhmän nimettyäni syventynyt seuraavanlaisiin kysymyksiin:
- Kuinka hyvin kohderyhmään kuuluvat tuntevat tekstini aihealuetta?
- Miten he mahtavat suhtautua asiaani: kiinnostuneesti, välinpitämättömästi vai torjuvasti?
- Missä tilanteessa he todennäköisesti lukevat tekstiäni?
- Mitä hyötyä tekstini sisällöstä on heille?
Kun noita miettii, kasvoton kohderyhmä tarkentuu eläviksi ihmisiksi – lukijoiksi.