Puhelinmyynti on huonossa huudossa. Ihmekö siis, ettei myyvyys maistu asiakaspalvelulle.
Yritykset ovat kauan sitten huomanneet asiakaspalvelussa myynnin mahdollisuuden. Niin pitääkin: Luontevimmin myyntityö sujuu, kun asiakas itse on ottanut yhteyttä.
- Lisätarjous antaisi parhaimmillaan viimeisen silauksen muutenkin myönteiselle palvelukokemukselle.
Puhelinmyynnin tekee vastenmieliseksi se, että soittohetkellä ostoikkuna on visusti kiinni. Myyjä myös tuputtaa luvattoman usein sellaista, mitä asiakkaalla ei ole järkeä ostaa – ikinä.
Asiakaspalvelu saa asiakkaasta tuoretta ja luotettavaa tietoa. Asiakas nimittäin kertoo sitä itse vapaaehtoisesti. Tarjouksen voi silloin rakentaa terveelle pohjalle.
Miksi henkilöstö kokee niin usein hankalaksi yhdistää myyvyyttä hyvään palveluun?
Suurin syy taitaa olla pakkomyynti. Henkilöstö ajattelee, että on pakko tarjota asiakkaalle jotain lisää, vaikka se ei tuntuisi lainkaan luontevalta.
Erityisen vaikeaksi myynti koetaan kirjallisessa asiakaspalvelussa. Myyvyydestä tulee tekstissä helposti tyhjää sanahelinää.
Myyvä kirjoittaminen vaatii
- tietoa
- taitoa
- asennetta.
Joillakin on luonnonlahjakkuutta, mutta useimmat tarvitsevat harjoitteluaikaa ja osaavaa ohjausta. Jos niitä ei ole tarjolla, niin sanottu myyvyys uhkaa kääntyä yritystä vastaan.