Kirjoittajat ovat totutelleet jatkuvaan muutokseen kohta 20 vuotta. Nyt pitäisi oppia mobiilin metkut.
World Wide Web täytti 12. helmikuuta 25 vuotta. Ilman Tim Berners-Leen ja hänen tiiminsä keksintöä tuskin olisi nykyisenlaista internetiä.
Www on mullistanut tiedonhaun ja -jaon. On vaikea enää edes kuvitella elämää, josta puuttuisi mahdollisuus katsoa netistä.
Netti ei mennyt ohi
Suomalainen verkkokirjoittamisen koulutus lähestyy 20 vuoden ikää. Muistan elävästi osallistujien tavallisia kommentteja alkuvuosilta:
”Tulin, kun pomo käski, mutta tuskin minä koskaan mitään sinne verkkoon kirjoitan…”
”On näitä vouhotuksia ennenkin nähty. Kyllä internetkin kohta ohi menee…”
Ei mennyt ohi – tuskin meneekään. Muotoaan verkkoviestintä on kyllä muuttanut monella tavalla.
WWW ja sähköposti ovat huikeita menestystarinoita, vaikka jotkut tahtovatkin jälkimmäistä vähätellä. Myös sosiaalinen media on muuttanut jo monen työtä ja arkea, vaikka suurimmat mullistukset taitavat vielä olla edessä päin.
- Mobiiliviestinnälle ei tarvitse ennustaa menestystä, sillä se on jo menestynyt.
Kirjoitusopit uusiksi
Kun lukemistavat ovat muuttuneet, on kirjoittamisen pitänyt vastata aina uusiin vaatimuksiin.
Aivan aluksi verkkokirjoittamisen koulutuksessa oli kaksi painopistettä:
- hyperteksti
- ruudulta lukeminen.
Useimmat kokivat ruutulukeminen hankalaksi. Siksi korostettiin tekstien lyhyyttä – nyt ajatellen jopa liikaa. Olennaisempaa oli ja on selkeys ja ymmärrettävyys.
Vähitellen kiinnostus kääntyi uusiin asioihin:
- silmäiltävyyteen
- hakukonelöydettävyyteen
- sosiaaliseen mediaan ja yleensä verkon vuorovaikutukseen.
Mitä seuraavaksi?
Ainakin lähimmän parin vuoden aikana ovat uskoakseni vahvasti esillä mitä mielenkiintoisimmat kysymykset:
- Mitä mobiili vaatii sisällöltä ja ilmaisulta?
- Miten valita eri tarkoituksiin sopivin ilmaisukeino – esimerkiksi teksti, kuva, video tai vuorovaikutus?
- Miten pelillistää kuiviksi tai arkisiksi koettujen asiasisältöjen esitystapaa?
Ensin mainitulla näkökulmalle on kysyntää. Kahta muuta täytyy pitää esillä, vaikka kukaan ei kysyisikään.
Olen pitemmän aikaa hämmästellyt, miten sattumanvaraisesti ammattiviestijätkin näyttävät valitsevan ilmaisukeinon. Vielä kipeämmin valintaperusteita tai -työkaluja kaipaavat oto-kirjoittajat.
Pelillisyys on kiehtonut minua verkon alkuvuosista lähtien. Siihen tulee ehkä mahdollisuus syventyä kunnolla, jos verkkoviestinnältä ja -palveluilta aletaan vihdoin vaatia vaikuttavuutta.
Mobiili mullistaa
Mobiiliviestinnän läpimurrosta on kohistu viime vuosituhannelta lähtien. Nyt se on kuitenkin totta.
Yli puolet suomalaisista on yhteydessä nettiin myös liikkeellä ollessaan, TNS Gallupin NetTrack-tutkimus kertoo. Vielä useammalla olisi siihen mahdollisuus, sillä älypuhelin on käytössä jo 65 prosentilla.
Taas kerran muutosta on yritetty toteuttaa yksinomaan teknisenä uudistuksena. Kaikki hokevat responsiivisuutta.
Vähitellen vaikutus yltää myös sisällöntuotantoon. Näkyvissä on samanlainen dominoefekti, jonka www aikanaan toi. Hitaimpia se koskettaa vasta, kun uusista asioista on tullut nopeimmille jo rutiinia.
Liikkeellä on tutuksi käyneeseen tapaan niitä, jotka väittävät tietävänsä kaiken – tällä kertaa siis mobiiliviestinnästä. Tietoa varmasti on paljon, mutta miten lienee ymmärryksen laita.
- Uskon niitä, jotka sanovat mobiilin merkitsevän jopa radikaalimpaa muutosta kuin se, minkä www toi.
Sellaiseen myllerrykseen kannattaa suhtautua nöyrästi mutta samalla uteliaasti. Tärkein kysymys on, miten kaikki uusi vaikuttaa ihmisiin ja heidän välisiinsä suhteisiin.