Tekstien perusteella voi päätellä, millainen kulttuuri yrityksessä tai yhteisössä vallitsee. Kielen ja kulttuurin yhteyttä ei ole mietitty riittävästi työorganisaatioiden eikä niiden johtamisen kannalta.
Kirjoittajat ovat monissa taloissa valmiita tekemään rutkasti töitä tekstiensä ymmärrettävyyden ja kiinnostavuuden hyväksi. Kirjoitustyötä ohjaa lukija-ajattelu, jonka takana myös johto on. Kouluttajan tarvitsee vain antaa käytännön vinkkejä.
Toisissa taloissa kirjoittajat tuhlaavat edelleen energiaansa selitelläkseen, miksi asioista ei voi kirjoittaa selkeästi saati sujuvasti. Kulunein veruke on juridinen.
Onko joku tuomittu lakituvassa siksi, että on kirjoittanut ymmärrettävästi?
Ylimmän johdon tehtävä olisi vaatia selkeää viestintää – itseltäänkin.
Organisaatiokulttuuri säteilee kieleen mutta myös kieli kulttuuriin. Miten murtaa paha kierre?