Työ suurissa organisaatioissa opettaa tavoitteellisuutta. Siitä on hyötyä myös blogiviestinnässä.
Olen seurannut Facebookissa hieman hämmentyneenä Tavoitteellinen bloggaaminen -ryhmän keskusteluja.
On arvokasta, että erilaisista lähtökohdista bloggaavat ihmiset kohtaavat. Välillä vain tuntuu kuin blogi olisi liian ohut säie pitämään keskustelua koossa saati ytimessä.
Ryhmästä on toistaiseksi puuttunut lähes kokonaan yksi tärkeä bloggaajien ryhmä: suurissa yrityksissä ja yhteisöissä bloggaavat.
Minua sattuu kiinnostamaan ammatillisesti eniten juuri tuo joukko. Heidät myös tunnen parhaiten. Ehkä oloni siksi on ollut hieman orpo.
Tavoitteita – totta kai!
Suurten organisaatioiden valmennuksissa bloggauksen tavoitteellisuus on useimmiten kaikille itsestään selvää. Tuskin esimerkiksi johtoryhmien jäsenet ryhtyvät työssään tekemään sellaista, joka ei palvele yrityksen tai yhteisön tavoitteita.
Viestintäyksiköillekin tavoitteellisuus on kaiken työn punainen lanka. Kiire saattaa joskus sotkea pasmoja. Nykyiset ammattiviestijät pystyvät joka tapauksessa ilman konsulttiapua liittämään viestinnän organisaation strategisiin tavoitteisiin.
- Suurissa organisaatioissa bloggaavia on tärkeämpää muistuttaa vaikuttavuudesta kuin tavoitteellisuudesta.
He tietävät, miksi bloggaavat. Vaikeampaa on ratkaista, miten blogata niin, että tavoitteet toteutuvat.
Intoa – entä osaamista?
Sosiaalisen median konsulteissa ja kouluttajissa on silmiinpistävän paljon niitä, joilla ei ole kokemusta isojen organisaatioiden viestinnästä. Jos ura urkenee, kokemusta tietysti kertyy – paljon monipuolisempaa kokemusta kuin samassa talossa vuosikausia tai -kymmeniä työskennelleille.
Alkuun mikroyrityksestä tai harrastuksesta kertyneet eväät voivat olla aika heppoiset, vaikka innostusta riittääkin muille jakaa. Vankka koulutustausta parantaisi tilannetta, mutta siinäkin someasiantuntijoilla on usein toivomisen varaa.
Tunnen loistavia viestintäalan ammattilaisia, joilta puuttuu korkeakoulututkinto. Tiedän myös henkilöitä, joiden ammattitaito ei kovista tutkintopapereista huolimatta vakuuta. Silti arvostan koulutusta:
- Kunnon koulutus on myös kouluttajalle ja konsultille kivijalka, jonka puutetta ei pysty paikkaamaan ilman poikkeuksellista uutteruutta.
Jos tuntee kokonaisviestinnän sekä teoriassa että käytännössä, osaa luultavasti ohjata bloggaajatkin olennaisten kysymysten äärelle.