Avoimesti eri mieltä

Miten parantaa vuorovaikutuksen laatua? Aluksi kannattaisi opetella olemaan eri mieltä.

Sanoin viime postauksessa, että jos ei ole yhteistä kieltä, ei synny yhteyttäkään.

Yhteinen kieli ei kuitenkaan riitä. Hyvä vuorovaikutus edellyttää myös avoimuutta ja keskinäistä kunnioitusta.

Jos emme anna toisille koskaan tai ainakaan mielellämme vaikuttamisen vuoroa, viestintä vinoutuu yksipuoliseksi toitottamiseksi.

Hyvää vuorovaikutusta kannattaa ilman muuta vaalia. Mutta kyllä sitä voi ryhtyä rakentamaan, vaikka kaikki näyttäisi olevan pirstaleina.

  • Vuorovaikutusta ei punnita suloisessa sovinnossa vaan rähinöissä ja rettelöissä.

Helsingin Sanomissa on hiljattain ilmestynyt kaksi lukemisen arvoista kolumnia suomalaisesta keskustelukulttuurista.

Ensin Maria Pettersson harmitteli  loukkaamisen välttelyä:

”Loukkaantuminen ja loukkaantumisen loputon vatvominen halvaannuttaa yhteiskunnallisen keskustelun.”

Sitten Riikka Venäläinen  pohti erimielisyyden vaikeutta ja tärkeyttä:

”Omaa sanomisen vapautta kyllä arvostetaan, mutta on vaikea kestää erimielisyyttä. Pahimmillaan loukkaannumme asiallisesta kritiikistä ja otamme omastamme poikkeavat mielipiteet henkilökohtaisena moitteena.

Parantamisen varaa olisi myös tavoissa, joilla kritiikkiä esitetään. Lyttääminen, tarpeettoman ilkeä kielenkäyttö ja irtopisteiden keruu ajatusten nopealla alas ampumisella ruokkivat loukkaantumisen tunteita, jotka jyräävät järjen ja loogisen argumentoinnin.”

Kolumnien ajatuksia voi mainiosti soveltaa työyhteisöihin ja asiakassuhteisiin.

Huono taloussuhdanne on tehnyt ihmisistä ylivarovaisia. Avoimia ristiriitoja vältetään viimeiseen asti, jotta ei menetettäisi työpaikkaa tai asiakkuutta. Ikävä kyllä tällainen  ilmapiiri ruokkii murjotusta, kaunaisuutta ja takanapäin parjausta.

Autuas yksimielisyys ei aina osoita vastuuta saati viisautta. Vuorovaikutus on vahvaa vasta, kun se kestää myös kritiikin, kyseenalaistukset, väitelyn ja välillä vaikka riidankin.

Kun organisaatiot kehittävät toimintaansa sosiaalisessa mediassa, soisi huomiota riittävän myös vuorovaikutuksen laadulle:

  • Somessakaan viestinnän määrä ei korvaa laatua.