Ei samaa joka tuuttiin

Miten tuottaa sisältöä yhä useammille kanaville? Etsi ensin järkevä tehtävä joka medialle.

Muistutin viime postauksessa, että myös sosiaalisessa mediassa laatu on määrää tärkeämpi.

Sisällön kokonaismäärää ei ole mikään pakko kasvattaa, vaikka viestintään tulee lisää kanavia. Päinvastoin: meillä on paremmat mahdollisuudet kuin koskaan suunnata viestit tarkasti tietylle ryhmälle.

  • Monikanavaisuudesta ei ole isoa iloa, jos tuuppaa joka tuuttiin samat saarnat.

Sisällön rajaus ja valikointi eri kanaville ei loppujen lopuksi ole kovin vaikeaa. Pitää vain vastata tunnollisesti ja tarkasti kolmeen peruskysymykseen:

  • Miksi julkaisen, millaisen vaikutuksen tahdon saada aikaan?
  • Kenelle suuntaan viestini?
  • Mitä kerron tai kysyn?

Monikanavainen viestintä vaatii rikasta ilmaisua. Uutismainen teksti toimii hyvin. Se taipuu helposti eri kanaville. Lisäksi tarvitaan muita ilmaisumuotoja – etenkin vuorovaikutusta ja kuvaa eri muodoissaan.

Monipuolisen ilmaisun vaatimuksesta seuraa, että monikanavaiseen viestintään kannattaa tuottaa sisältöä yhteisvoimin.

Sisällöntuotannon organisointiin nähdään yleensä kaksi vaihtoehtoa. Työnjaon perusteena voi olla joko kanava tai aihealue. Mitä enemmän olen asiaa miettinyt, sitä skeptisemmin olen alkanut suhtautua kanaviin perustuvaan työnjakoon ja erityisesti some-erikoistumiseen.

  • Sosiaalisen median mystifiointi saisi jo riittää.

Monikanavaisessa viestinnässä on tärkeää aika ajoin selvittää, miten yrityksen tai yhteisön verkkopalvelut pelaavat yhteen. Yhteisvaikutuksen pitää olla enemmän kuin osien summa.

 

 

 

 

 

 

 

2 comments

  • Tiina Vahtokari

    Hei, jäin miettimään tuota lausettasi, että joka kanavaan ei tulisi laittaa samaa saarnaa. Kunnan viestintäihmisenä olen täällä toiminut juuri päinvastoin ja painottanut, että viestin (faktojen) pitää kanavasta huolimatta olla sama. Toki sävy ja tapa ja näkulmat voivat ja niiden täytyykin olla kanavaan sopivat. Mutta perusviesti ei voi mielestäni vaihdella kanavasta toiseen.
    Kiitos muuten kirjoituksistasi, niitä on ilo lukea ja pohtia.

  • Anja Alasilta

    Mukava kuulla, että seuraat blogiani, Tiina!
    Faktojen pitää ilman muuta olla samat kaikilla kanavilla. Nuo mainitsemasi sävy, tapa ja näkökulmat pitää kuitenkin miettiä erikseen. Monotonisuus ei ole hyvästä.
    Ennen julkaisemista kannattaa asettaa kolme kysymystä:
    – Miksi?
    – Kenelle?
    – Mitä?
    Ratkaisut riippuvat paljon myös organisaatiosta. Aina ei ole pakko jaella joka kanavalle uutisvirtaa, ainakaan yksinomaan. On esimerkiksi hienoa, jos asiakaspalvelu keskustelee ihmisten kanssa somessa.