Sisältömarkkinoija ei saa turhautua, vaikka ihmiset eivät heti innostu eivätkä etenkään osta. On vain jaksettava jatkaa.
Kirjoitin vuoden alussa sisältömarkkinointia käsittelevää jaksoa verkkokurssille. Aineistoa oli vuosien mittaan kertynyt paljon. Yllätyksekseni huomasin, etten oikeastaan koskaan ollut määritellyt, mitä sisältömarkkinoinnilla tarkoitus.
Syvennyin pariksi päiväksi tutkimaan, mitä kaikkea sisältömarkkinoinnista on sanottu. Paljon oli, erityisen paljon hyvin kevyin tiedoin ja argumentein. Lähes jokainen mainospaja näytti julistautuneen sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median tuntijaksi, tekijäksi ja opettajaksi.
Ei mitä tahansa sisältöä tai markkinointia
Verkkokurssilla halusin kertoa, ettei mitä tahansa sisältöä tai markkinointia ole järkeä kutsua sisältömarkkinoinniksi.
Keräsin listan piirteitä, joita oikeat asiantuntijat olivat nostaneet esiin. Oikeina asiantuntijoina pidän sellaisia, jotka osaavat muutakin kuin kopipeistata.
Mukaan otin sellaiset näkökohdat, joista saatoin olla samaa mieltä. Tällainen listasta alun perin tuli:
- Lähtökohtana ovat asiakkaiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet
- Aiheilla on tiivis yhteys myös yrityksen tai yhteisön omiin, tärkeisiin tavoitteisiin
- Tarkoituksena on herättää kohderyhmän kiinnostus ja luottamus, sitouttaa ja lopulta saada asiakkaat ostamaan tai toimimaan muuten organisaation toivomalla tavalla.
- Sisällöntuotanto on jatkuvaa ja johdonmukaista.
- Kyse ei ole vain jakelusta, vaan tavoitteena on päästä vuorovaikutukseen kohderyhmän kanssa
- Sisältö on korkealaatuista.
Anna lukijalle lahja vaatimatta vastalahjaa
Olen asioista edelleen suurin piirtein samaa mieltä, mutta esitystapaa on yritettävä terästää. Nyt antaisin itselleni tällaisia ohjeita:
- Anna lukijalle lahjaksi sisältöä, jota hän haluaa ja arvostaa. Muista, että aito lahja on ilmainen ja pyyteetön
- Älä rönsyile missä tahansa aiheissa, vaan sido sisältömarkkinointi lujasta omaan bisnekseesi.
- Varaudu siihen, että tulosta ei näy, ei kuulu pitkään aikaan. Ihmiset eivät ehkä innostu heti asiastasi eivätkä ainakaan ryntää ostamaan. Jatka silti.
- Selvitä itsellesi oman asiantuntemuksesi ydin ja rajat. Älä esiinny joka kuukausi eri alan eksperttinä.
- Keskustele lukijoittesi kanssa siellä, missä nämä tahtovat jutella. Älä laske kommenttien, jakojen ja muiden reaktioiden määrää vaan punnitse ajatuksia, joita toiset sinulle esittävät.
- Varo turhautumista. Se jos mikä tuhoaa tuottamasi sisällön laadun.
Kyllä noita saavat muutkin kokeilla.
Sisältömarkkinointi ei ole oikotie onneen
Sisältömarkkinointi on monelle mikroyritykselle melkein ainoa mahdollisuus. Rahkeet eivät riitä mainoskampanjoihin, jotka tuottaisivat tulosta.
Toinen vaihtoehto on perinteinen myyntityö, mutta se ei läheskään kaikille sovi – sitäkään vertaa kuin sisältömarkkinointi. Helppo noista vaihtoehdoista ei ole kumpikaan.
Sisältömarkkinointi ei ole parin tempun työkalupakki, jonka avulla avautuisivat kaikki ovet ja saman tien suora tie suureen menestykseen. Menestyä varmasti voi, mutta kyllä se uskoakseni kovaa työtä vaatii.
Olen pitkään ihmetellyt, miten vähän on puhuttu sisältömarkkinoinnin varjopuolista. Seuraavassa postauksessa nostan niistä muutaman esiin, vaikka joku saattaa pitää sitä ilkeänä ilonpilaamisena.